ياد تو ياد تو .

ياد تو

انواع قاب عكس بر اساس متريال

انواع قاب عكس بر اساس متريال

بعضي اوقات هدف از انتخاب قاب عكس ، تأثير روي نحوه ديدن تصوير داخل فريم مي باشد . يكي از بهترين روش‌ها براي اين كار بازي با متريال قاب مي باشد، زيرا اين امكان وجود دارد كه جنس مواد اوليه قاب با سبك تصاوير هماهنگ باشند. به همين دليل قاب عكس ها را بر اساس جنس مواد اوليه در ساخت به 4 دسته تقسيم مي كنند :

قاب عكس چوبي ,  قاب عكس فلزي , قاب عكس پي وي سي (PVC) , قاب عكس شيشه اي

قاب عكس چوبي

همان طور كه از نامش پيداست , چوب متريال اصلي در ساخت قاب عكس چوبي مي باشد. قاب عكس هاي چوبي با توجه به نوع طراحي و برش چوب مي‌تواند سبك هاي مختلفي مثل مدرن، مينيمال و سنتي داشته باشند . به طور كلي، يك قاب عكس چوبي براي عكس‌هاي شخصي خانوادگي و دوستانه گزينه بسيار خوبي مي باشد كه به شما كمك كند تا به تصاويرخود جلوه اي اصيل هديه كنيد.

قاب عكس فلزي

اين نوع قاب عكس ها از جنس فلز توليد شده اند و با توجه به نوع فلز مصرفي و عمليات صورت گرفته در مرحله توليد، قيمت آن‌ها متفاوت است . فلزات و آلياژهايي كه از آن‌ها براي ساخت قاب عكس استفاده مي كنند معمولاً از جنس طلا و نقره , برنز و آلومينيوم و...هستند . اگر قصد داريد ، عكسي از يك منظره شهري را قاب بگيريد ، قاب عكس فلزي به شما كمك مي‌كند تا يك ويژگي صنعتي به عكس خود بدهيد و جلوه بصري تصوير خود را برجسته كنيد .

قاب عكس پي وي سي (PVC)

اين مدل قاب عكس ها به دليل تنوع و قيمت نسبتاً مناسب‌شان ، جز پرطرفدارترين متريال‌ ها در بين مصرف كنندگان قرار گرفته است .قاب هاي PVC از جنس پلاستيك فشرده هستند به صورت قالب ريزي ساخته مي‌شوند و يك لايه سطحي به عنوان طرح قاب،طي يك عمليات صنعتي روي آن‌ها چسبيده مي شود. شما مي‌توانيد با كمترين هزينه، قاب عكس هاي PVC را با توجه به نوع قالب و طرح ظاهري آن‌ها سبك هاي متنوع دكوراسيون، مانند مدرن، كلاسيك، مينيمال و...استفاده كنيد .

قاب عكس شيشه اي

 نوع ديگري از قاب ها , قاب عكس شيشه اي است .كه در طراحي آن از شيشه در طراحي خاصي مورد استفاده قرار مي گيرند. اين مدل قاب عكس ها جذابيت و زيبايي را براي نمايش تصاوير در اختيار مصرف كنندگان مي گذارند. اگر علاقه منديد كه فريم بندي عكس‌هاي شما داراي طراحي مدرن و منحصر‌به‌ فردي باشد، انتخاب قاب عكس هاي شيشه اي بهترين گزينه براي شما مي باشد .

لايه محافظ و نقش آن در قاب عكس

در تمامي قاب عكس ها ازيك لايه ي محافظ بر روي قاب عكس استفاده مي‌كنند كه وظيفه آن مراقبت از عكس و قطعه هنري در مقابل گرد و غبار، ضربه و اشعه ماوراء بنفش مي باشد . جنس اين لايه محافظ اصولا شيشه يا پلكسي گلاس مي باشد . پلكسي گلاس (پلي متيل متاكريلات) در واقع صفحه شفافي از جنس اكريليك (نوعي پلاستيك) مي باشد كه امروزه با پيشرفت تكنولوژي ، در صنعت قاب سازي كاربرد فراواني دارد .

روش هاي حرفه اي چيدمان قاب عكس روي ديوار را بياموزيد!

احتمالاً نصب و چيدمان قاب عكس روي ديوار و ايجاد يك گالري زيبا و جالب در نگاه اول در نظر بسياري از افراد كار ساده و پيش پا افتاده¬اي است. اما همين افراد زماني كه شروع به كار مي كنند و مي خواهند قاب عكس هاي خود را بر روي ديوار نصب كنند، متوجه سختي هاي كار و كافي نبودن اطلاعات خود در اين زمينه خواهند شد.

 از آنجا كه تزيين يك ديوار با قاب عكس از فرمت هاي خاص چيدمان پيروي مي كند و تا زماني كه در مورد اين فرمت ها آگاهي نداشته باشيد، چيدمان شما زيبا نخواهد شد .

در اين پست قصد داريم تا شما را با شيوه هاي حرفه اي چيدمان قاب عكس روي ديوار، نحوه ي ايجاد تعادل مناسب و طرح بندي قاب عكس هاي ديواري در مناطق مختلف خانه، آشنا كنيم.

چگونه  يك گالري زيبا از قاب عكس¬هاي ديواري ايجاد كنيم؟

نحوه ي چيدمان قاب عكس ها روي ديوار بسيار مهم است و همان طور كه گفته شد از فرمت خاصي پيروي مي كند.  گاهي برخي از افراد چنان هنرمندانه اين كار را انجام مي دهند كه باعث سريع تر شدن تپش قلب اطرافيان مي شوند. اما ما چگونه مي توانيم  اين گونه به شيوه هاي عالي قاب عكس هاي خود را طراحي كنيم؟

بهتر است  قبل از هر كاري يك عكس خالي از ديوار مورد نظر خود تهيه كنيد، اگر قصد داريد ميز يا مبل خاصي را نيز در مجاورت ديواري كه قاب عكس ها روي آن نصب مي شود، داشته باشيد بهتر است آن را هم در تصوير قرار دهيد . سپس با استفاده از يك برنامه ي گرافيكي رايگان مانند picmonkey  و فرمت هاي عنوان شده در ادامه ي مطلب شروع به ايجاد پوسته هاي مختلف تصوير كنيد.

 به اين صورت مي توانيد به طور عيني در فضاي مجازي ديوار تزئين شده ي خود را مشاهده كنيد و زماني كه تزئين قاب ها مطابق ميل تان بود تصوير را ذخيره و سپس شروع به تهيه ي قاب عكس ها نماييد.

نكات اصولي  براي چيدمان قاب عكس روي ديوار

1-    اولين گام در چيدمان قاب عكس روي ديوار، مشخص كردن خط نگاه است، زيرا قاب عكس ها بايد كمي بالاتر از خط نگاه نصب شوند. "خط نگاه جايي است كه ببينده در حالت ايستاده يا نشسته به صورت مستقيم به يك جسم نگاه مي¬كند. خط نگاه در منطقي مانند راهرو ها در حالت ايستاده و در مناطقي مانند اتاق نشيمن در حالت نشسته  و در اتاق كودك متناسب با قد كودك محاسبه مي شود."

2-    دومين گام ايجاد مجموعه اي از تزئينات هنري با قاب عكس هاي ديواري است. اين روش راه مناسبي براي ايجاد كانون توجه است.

و اما راز موفقيت در طراحي اين مجموعه توازن و نظم مي باشد. در نظر داشته باشيد، نظم از عوامل مهم و تاثير گذار در چيدمان و دكوراسيون محسوب مي شود. در چيدمان قاب عكس روي ديوار، نظم به معني هماهنگي و ترتيب المان هاي به كار رفته مي باشد. از رنگ، بافت، متريال ها گرفته تا مبلمان و عناصر به كار رفته در منزل مي بايست از اين نظم تبعيت كنند. كنار هم قرار گرفتن اين ايده ها و المان هاي هماهنگ، منجر به زيبايي مي شود. به ياد داشته باشيد در اين كار با صرف وقت، صبوري و طراحي مناسب توفيق به دست مي آوريد.

بنابراين بايد حواس تان باشد، بعد از مشخص كردن فرمت مناسب، با استفاده از متر از فواصل مساوي قاب هايي كه روي يك ديوار نصب خواهند شد مطمئن شويد.

3-    در صورتي كه مي خواهيد از يك قاب عكس تك براي تزئين يك ديوار بزرگ استفاده كنيد به نكاتي مانند اندازه ي قاب عكس نسبت به سايز اجزايي كه در كنار ديوار هستند و مواردي كه در اطراف قاب استفاده مي شود دقت كنيد.

 

4-    اگر قرار است قاب عكس ديواري شما در فضاي بالاي يك كاناپه نصب شود، حتماً بايد جاي قرار گيري قاب ها را متناسب با كاناپه تنظيم كنيد. در اين حالت اگر گالري قاب عكس شما نسبت به مبلمان بزرگ است فاصله ي اين گالري نسبت به مبلمان بايد كمتر و بالعكس اگر گالري شما نسبت به مبلمان كوچك است فاصله ي گالري از مبلمان بايد بيشتر باشد.

 

5-    نكته ي بسيار مهم  بعدي اين است كه ابتدا قاب عكس ها را مطابق فرمت هاي عنوان شده تهيه كنيد و سپس عكس ها را طبق قاب ها چاپ كنيد. زيرا ممكن است براي عكس در اندازه هاي مختلفي كه شما قبلاً چاپ كرده باشيد قاب عكس متناسب و هماهنگ موجود نباشد.

بهتر است در چيدمان و انتخاب عكس‌ها به حسي كه به شما مي‌دهد هم توجه داشته باشيد. زيرا قرار است اين قاب‌ها هر روز جلوي چشمتان باشد. پس بهتر است مثلا اگر عكس‌هاي خانوادگي‌تان را انتخاب مي‌كنيد خاطره خوشي را برايتان تداعي كند.

 

از سوي ديگر چگونگي چيدمان قاب‌ها نيز اهميت دارد. اين روزها در دكوراسيون اين اصل خيلي رعايت مي‌شود. بهتر است قاب‌هايي به رنگ روشن را در اتاق‌خواب و قاب‌هاي تيره‌تر را در سالن‌پذيرايي آويزان كنيد.

همچنين اينكه قاب را در چه ارتفاعي هم آويزان كنيم اهميت دارد. در گذشته معمولا قاب‌ها بسيار بالاتر از سطح زمين روي ديوار آويزان مي‌شدند اما در طراحي دكوراسيون امروزي معتقدند بايد قاب در نقطه‌اي روي ديوار قرار گيرد كه براي ديدن آن نه سرمان خيلي بالا برود نه خيلي پايين آورده شود. همچنين سايز قاب عكس هم اهميت دارد. بهتر است با توجه به سايز عكس خود، قابي هم اندازه و مناسب را انتخاب كنيد.

 

اگر مي‌خواهيد تعداد زيادي قاب به ديوار وصل كنيد هم بايد اول با بزرگ‌ترين قاب شروع كنيد. سپس قاب‌هاي كوچك‌تر را در اطراف آن چيدمان كنيد. در كل بهتر است قبل از چيدن قاب‌هايي كه تعدادشان زياد است، طرح آنها را روي كاغذ بكشيد. زيرا شلوغ شدن ديوار با تعداد زيادي قاب اگر بر طبق اصول باشد بر زيبايي تاثير مي‌گذرد.

چيدمان قاب در سايزهاي متفاوت روي ديوار با تلفيق قاب‌هاي مستطيل، مربع به صورت عمودي و افقي در كنار هم چشم هر بيننده‌اي را خيره مي‌كند.

 

در كل چيدمان قاب عكس به سبك شبكه‌اي كه عكس‌ها به صورت شبكه‌اي از قاب‌ها در كنار هم قرار مي‌گيرند يا چيدمان قاب عكس به صورت پلكاني كه ساده‌ترين روش براي چيدمان است طرفدار دارد. در روش پلكاني قاب‌ها از بالا به پايين يا از پايين به بالا بر روي ديوار نصب شوند. اين روش پلكاني مناسب ديوارهاي جانبي پله ساختمان است.

كنار هم گذاشتن قاب‌ها به شكل موازي هم ايده? خوبي است. زماني كه چند قاب هم‌اندازه داريد، با قرار دادن آنها به موازات هم و ايجاد يك مربع يا مستطيل بزرگ از آنها در كنار يكديگر، به نظم و نماي زيبايي مي‌رسيد. بهتر است در اين نوع چيدمان تعداد قاب‌هايتان را زوج انتخاب كنيد و آنها را با اندكي فاصله در كنار يكديگر بگذاريد.

انتخاب و خريد قاب عكس مناسب

راهنما را از انتخاب قاب عكس مناسب آغاز كنيم. قبل از خريد بهتر است دو نكته را درنظر بگيريد:

 

سبك فريم: براي هماهنگي، به دكوراسيون خانه توجه كنيد. قاب‌هاي ساده براي فضاهاي مدرن مناسب‌ هستند. و قاب عكس چوبي يا كار شده با دكور كلاسيك همخواني بيشتري دارند. (مشاهده و خريد انواع قاب عكس>>)

موضوع عكس: براي عكس درون قاب، موضوعات متنوعي قابل چاپ هستند. يك ايده دلنشين استفاده از خاطرات و عكس‌هاي خانوادگي است. اما در صورت تمايل مي‌توانيد از عكس‌نوشته، طبيعت و مناظر و… هم استفاده كنيد.

نحوه نصب قاب عكس

براي اينكه نتيجه دقيق و تميزي داشته باشيد، از الگو استفاده كنيد. براي اين‌كار تعدادي مقوا يا كاغذ آماده كنيد. قاب‌هايتان را روي الگو قرار داده و دورتادورش را ببريد. حالا از اين الگوهاي كاغذي به عنوان نمونه استفاده كنيد. چيدمان و محل نصب را با اين نمونه‌ها نهايي كنيد و بعد اقدام به نصب قاب عكس اصلي كنيد.

?? سبك رايج چيدمان قاب عكس روي ديوار

به تعداد آدمها، سليقه متفاوت وجود دارد. اما رعايت اصول پايه در چيدمان قاب عكس، به هماهنگي و زيبايي بصري كمك مي‌كند. و در نهايت دكوري چشم‌نواز و هوشمندانه خواهيد داشت. پس در اين بخش با سبك‌هاي معروف چيدمان قاب عكس آشنا شويم.

 

?. چيدمان متقارن

صاف، مرتب و تميز. اين اولين سبك براي چيدمان قاب عكس است. در سبك متقارن بايد از قاب‌هاي هم اندازه استفاده كنيد. وزن بصري در تمام بخش‌هاي گالري يكسان است. اين ريتم يكسان، براي فضاهاي رسمي (مثلا محل كار) عالي عمل مي‌كند. راستي، رمز اجراي اين ايده، نصب دقيق و با حساسيت بالا است.

?. چيدمان مركزي

براي اين الگو، اصلي‌ترين و بزرگترين قاب را در مركز بچسبانيد. حالا مابقي قاب‌ها را دور آن بچينيد. درست مثل سياراتي كه دور خورشيد مي‌چرخند! نيازي نيست فرم نهايي دايره‌اي باشد. بيشتر به اندازه ديوار و فضايتان توجه كنيد. اين ايده براي ديوارهايي با عرض كم عالي است. مثلا ديوار بالاي شومينه يا بالاي كنسول.

?. چيدمان شبكه‌اي

اگر از هرج و مرج خوشتان نمي‌آيد، اين چيدمان شيك و منظم برايتان عالي است. در اين سبك، تعداد قاب‌هاي محور عمودي و افقي بايد برابر باشند. مثلا ? يا ? قاب عكس هم اندازه. بهتر است قاب‌ها را با فاصله حدودي ? يا ? سانتي‌متري نصب كنيد. به جاي شبكه مربعي، از مستطيل هم مي‌شود استفاده كرد. در اين صورت نيازي نيست طول محورها يكسان باشد.

?. چيدمان سه تايي

شك نكنيد بهترين ايده براي ? عدد قاب، نصب افقي آنهاست. لازم است خودقاب‌ها عمودي باشند، ولي چينش آنها در كنار هم افقي. اين تركيب‌بندي هارموني بي‌نظيري ايجاد مي‌كند. پرطرفدارترين چيدمان نصب عكس عروسي روي ديوار نيز همين سبك است. اين نصب را مي‌توان بالاي كاناپه و بالاي تخت‌خواب اجرا كرد. فقط دقت كنيد منظورمان ? قاب هم‌اندازه است. اگر ابعاد قاب‌هايتان يكسان نيست چيدمان بعدي را دنبال كنيد.

?. چيدمان نامتقارن

در صورتي كه چند قاب با اندازه‌هاي متفاوت داريد سبك نامتقارن مناسب است. مثلا مي‌توانيد فرم رايج مثلث را انتخاب كنيد. به اين صورت كه قاب بزرگتان بالا يا پايين باشد، و قاب‌هاي كوچك روبروي آن. مي‌توانيد همين ايده را به صورت چپ و راست هم اجرا كنيد ( قاب بزرگ راست، قابهاي كوچك چپ؛ و بالعكس)

 

البته مثلث فقط يك مثال است. شايد چيدمان شما هيچ فرم خاصي را دنبال نكند. در اين نوع چيدمان قاب عكس فقط كافي است خلاق باشيد. به علاوه تست اوليه با كاغذ الگو را فراموش نكنيد! سبك نامتقارن براي فضاهاي راحت و شخصي عالي است.

6. چيدمان جعبه اي

يك محدوده مربع يا مستطيل فرضي روي ديوار درنظر بگيريد. حالا تمام قاب‌ها را درون اين محدوده نصب كنيد. در چيدمان جعبه‌اي بهتر است اندازه قاب‌ها متفاوت باشند. ابتدا محل قاب‌هاي بزرگ را نهايي كنيد. و در ادامه فضاهاي خالي محدوده را، با قاب‌هاي كوچكتر پر كنيد.

?. چيدمان تاج

فرم تاج يك ايده متفاوت و جالب براي نصب است. در اين چيدمان به يك تابلو بزرگ و تعدادي قاب كوچكتر نياز داريم. ابتدا قاب بزرگ را نصب كنيد. بعد از آن قاب عكس‌هاي كوچكتر را بالاتر قرار دهيد. فرم نهايي مانند يك تاج بنظر مي‌رسد.

 

?. چيدمان آينه‌اي

نقاشي‌هاي كودكي را يادتان مي‌آيد؟ يك كاغذ را تا ميكرديم و هر چه در سمت مقابل بود را به سمت ديگر منتقل مي‌كرديم. اين خط تا، براي چيدمان قاب عكس هم كاربرد دارد! روي ديوار خط تاي افقي و فرضي در نظر بگيريد. حالا قاب‌ها را بالا و پايين اين محور نصب كنيد.

 

?. هم راستا از بالا

اين نوع چيدمان قاب عكس چندان رايج نيست. اما نتيجه هنري و متفاوتي را در فضا ايجاد مي‌كند. براي نصب، يك محور افقي در نظر بگيريد. حالا ضلع بالايي تمام قاب‌ عكس ها را روي اين محور مماس كنيد. نظم در بالا و اختلاف ابعاد در پايين گالري، سبك منحصربه‌فرد و متفاوتي را به دكور مي‌دهد. (همين ايده را مي‌توان به صورت هم‌راستا از پايين هم اجرايي كرد)

 

??. چيدمان روي شلف

و آخرين ايده چيدمان قاب عكس روي شلف است. اين سبك حالت گرم و بسيار صميمي به خانه مي‌دهد. به علاوه نياز به ميخ زدن‌هاي متعدد هم نداريد. يك شلف ديواري تهيه كنيد و آن را نصب كنيد. حالا قاب‌ عكس‌هاي خاطره‌انگيزتان را روي شلف قرار دهيد. براي جذابيت بيشتر، بهتر است از قاب‌هايي با اختلاف ارتفاع استفاده كنيد.

 

 

https://setiathome.berkeley.edu/show_user.php?userid=11339711

https://independent.academia.edu/JennyTucker120

http://edu.fudanedu.uk/user/laibafinch4/

http://fudanedu.uk/user/laibafinch4/

http://jobs.ict-edu.uk/user/laibafinch4/

http://ict-edu.uk/user/laibafinch4/

https://my.carthage.edu/ICS/Academics/EXS/EXS_3070__UG16/RC_2017_UNDG-EXS_3070__UG16_-01/Announcements.jnz?portlet=Announcements&screen=View+Post&screenType=next&&Id=d179439e-6a4e-4ad2-a709-13f9de916cb7

https://ezغير مجاز مي باشد.cityu.edu.hk/login?url=https://ghabonaghashi.ir/

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۳۸:۱۴ توسط:بابك موضوع: نظرات (0)