یاد تو یاد تو .

یاد تو

راه‌ اندازی سرور فیزیکی چگونه است؟

 

راه‌ اندازی سرور فیزیکی چگونه است؟ در راه‌اندازی این سرور باید نکات زیادی را رعایت کرد؛ درغیراین‌صورت‌، خسارات جبران‌ناپذیری به بار می‌آید. در این مطلب از بلاگ پارس پک، قصد داریم شما را با صفر تا صد راه‌ اندازی سرور فیزیکی آشنا کنیم. اگر قصد دارید در شرکت و محل کارتان سرور یا اتاق سرور راه‌اندازی کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مراحل راه‌ اندازی سرور فیزیکی

 

پس از اینکه تصمیم نهایی‌تان را برای راه‌ اندازی سرور فیزیکی گرفتید، مسیری پیش رویتان قرار دارد که به پنج مرحله تقسیم می‌شود.

 

خرید سرور

مرحله اول: سخت‌افزار مناسب سرور را انتخاب کنید

 

اولین قدم در آموزش راه‌ اندازی سرور فیزیکی، انتخاب سخت‌افزار مناسب است. هرچند سرور عملکردهای مختلفی دارد، زمانی‌که فقط روی یک یا چند کار به‌صورت متمرکز فعالیت کند، عملکرد مؤثرتری خواهد داشت. باتوجه‌به انتظاراتتان از عملکرد سرور‌، نوع سخت‌افزار انتخابی متفاوت خواهد بود. برای درک بهتر این موضوع، مثالی را ذکر می‌کنیم.

 

فرض کنید هدف شما از راه‌ اندازی سرور اختصاصی در خانه یا شرکتتان صرفاً مدیریت بهتر سرور برای امور وب‌سایت و دامنه‌ کسب‌وکارتان است. در این شرایط، اگر سراغ سرورهای قدرتمند بروید که از منابع قوی برخوردارند، در ازای کارایی مدنظرتان هزینه زیادی خواهید پرداخت. به‌همین‌دلیل، در انتخاب انواع سخت‌افزار سرور باید نوع کارایی را در نظر بگیرید.

 

هم‌زمان با رشد کسب‌وکارتان، برای داشتن عملکرد و کارایی بهتر به راه‌ اندازی سرور فیزیکی نیاز پیدا خواهید کرد. ازآن‌جا‌که سرور حکم ستون فقرات کسب‌وکارتان را دارد، در این مسیر ممکن است با این مشکل مواجه شوید که از کجا شروع کنید.

بررسی انواع سرور فیزیکی براساس کارکرد موردنیاز

 

در هر شرکت، انواع مختلفی از سرورها از‌جمله سرور فایل، سرور پایگاه داده، سرور وب، سرور ایمیلی و سرور اپلیکیشن استفاده می‌شود. سرور در سه شکل مختلف وجود دارد: Tower و Rackmount و Blade. سرورهای Rackmount و Blade ارتقاپذیر هستند و فضای کمتری از سرور Tower می‌گیرند؛ به‌همین‌دلیل، قیمتشان گران‌تر از Tower است.

 

در خرید سرور فیزیکی به این نکته دقت کنید که اجزای سخت‌افزاری هر سرور قدرت عملکرد آن را تعیین می‌کند. هر سرور از منابع سخت‌افزاری گوناگونی مانند CPU و هارد دیسک و رم تشکیل شده است. ممکن است بخواهید اجزای دیگر مانند سخت‌افزارهای مربوط به بکاپ یا تشخیص خطاهای سرور یا اجزای دیگری را نیز روی سرورتان داشته باشید.

 

برای مثال، اگر می‌خواهید سرور فیزیکی را فقط به‌عنوان منبع ذخیره اطلاعات و خدمات پایگاه داده در شرکتتان راه‌اندازی کنید، به سروری با فضای دیسک و سرعت زیاد نیاز دارید. این در حالی‌ است که برای سرور ایمیلی، CPU قوی‌تر شرط اصلی برای عملکرد بهتر آن است. بنابراین، مشخصات دقیق کاری که از سرور انتظار دارید، نیاز سخت‌افزاری سرور شما را تعیین می‌کند.

نحوه راه اندازی سرور فیزیکی

مرحله دوم: سیستم‌عامل سرور فیزیکی را انتخاب کنید

 

دومین مرحله در راه‌ اندازی سرور فیزیکی، انتخاب نوع سیستم‌عامل سرور است. سیستم‌عامل‌های مختلفی روی سرورهای فیزیکی نصب می‌شوند؛ ازجمله لینوکس و ویندوز و سیستم‌عامل‌‌های تخصصی‌تر مانند Linux Ubuntu Server یا Enterprise Linux یا CentOS. سیستم‌عامل معیاری تأثیرگذار بر قیمت سرور است. در انتخاب نوع سیستم‌عامل درنظرگرفتن نکات زیر به شما کمک خواهد کرد:

۱. کاربرپسندبودن

 

اگر کسب‌وکارتان به حوزه‌های پیچیده تکنولوژی و آی‌تی مرتبط نیست، برای راه‌ اندازی سرور فیزیکی بسیار اهمیت دارد سراغ سیستم‌عاملی بروید که نصب و پیکربندی راحتی دارد. سرورهای ویندوز اغلب برای کاربران معمولی ویندوز مناسب‌اند؛ زیرا محیطی شبیه به سیستم‌عامل ویندوز در کامپیوتر دارند. این در حالی‌ است که سیستم‌عامل لینوکس کمی تخصصی‌تر است و برای استفاده از آن باید کار با لینوکس را بلد باشید.

۲. پشتیبانی

 

ازآن‌جاکه لینوکس سیستم‌عاملی منبع‌باز است، سایر توسعه‌دهندگان لینوکس همیشه راه‌حل مشکلات متداول لینوکس را در اینترنت قرار می‌دهند. علاوه‌براین، ممکن است ساعت‌ها در اینترنت وقتتان را برای پیدا‌کردن راه‌حل صرف کنید. اگر کسب‌وکار کوچکی دارید، از‌آن‌جا‌که کار‌کردن با تیم متخصص لینوکس هزینه‌بر است، انتخاب سیستم‌عامل ویندوز برایتان به‌صرفه‌تر است. در راه‌ اندازی سرور فیزیکی نیاز شما به میزان پشتیبانی، در انتخاب سیستم‌عامل تأثیرگذار است.

۳. قابلیت سفارشی‌سازی

 

اگر کسب‌وکارتان به‌گونه‌ای است که در طول زمان باید سرور را ارتقا دهید یا آن را سفارشی‌سازی کنید، سیستم‌عامل لینوکس درمقایسه‌با ویندوز سازگاری بیشتری برای سفارشی‌سازی دارد.

۴. هزینه

 

سیستم‌عامل لینوکس برای راه‌اندازی هزینه کمتری از ویندوز دارد؛ زیرا منبع‌باز است. با‌این‌حال، ممکن است برای مدیریت آن به تیمی متخصص نیاز داشته باشید که درنهایت هزینه بیشتری روی دوشتان خواهد گذاشت.

مرحله سوم: مکان سرور را در شرکتتان تعیین کنید

 

پس از انتخاب نوع سرور و سیستم‌عامل در مسیر راه‌ اندازی سرور فیزیکی، باید مکان دقیقی که قصد دارید سرور را در آن قرار دهید، پیدا کنید. معمولاً سرور شما باید در اتاقی مخصوصی به نام اتاق سرور قرار بگیرید تا از مشکلات مربوط به نویز و امنیت و مدیریت در امان باشد. شما می‌توانید موقعیت سرور ایران یا خارج را باتوجه‌به نیازهای کسب‌وکارتان انتخاب کنید. در‌ادامه، توضیح خواهیم داد اتاق سرور مناسب و استاندارد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

 

اتاق سرور باید بدون پنجره باشد و از سیستم‌های خنک‌کننده و برق ضروری پشتیبانی کند. درواقع، سیستم خنک‌کننده از افزایش دمای سرور و آسیب به آن جلوگیری می‌کند. همچنین، سرور فیزیکی باید به‌گونه‌ای قرار بگیرد که شما به دو طرف و پشت سرور به‌راحتی دسترسی داشته باشید. اگر سرور را روی میز قرار می‌دهید، خرید Rackmount از‌نظر امنیت و سازمان‌دهی مناسب‌تر خواهد بود.

http://gg.gg/173fm0

در راه‌ اندازی سرور فیزیکی نکته مهم دیگری که برای اتاق سرور باید در نظر بگیرید، مدیریت کابل‌های سرور است. قرارگرفتن حجم بزرگ کابل‌های به‌هم‌گره‌خورده و خاک‌گرفته نه‌تنها ظاهر مناسبی ندارد؛ بلکه کنترل و سرویس و نگه‌داری سرور را نیز سخت‌تر خواهد کرد. حتی اگر کسب‌وکاری کوچک دارید، بهتر است کابل‌های اتاق سرور را در پانل پچ قرار دهید. همچنین، برخورداری از سیستم کنترل شرایط محیط به‌ شما کمک می‌کند تا وضعیت رطوبت، حرارت، جریان ولتاژ و… را دقیق‌تر زیرنظر بگیرید..

https://soniarober22.livejournal.com/profile/

https://www.kongregate.com/accounts/SoniaRober22

https://makeagif.com/user/SoniaRober22?ref=aBFg26

https://www.wattpad.com/user/SoniaRober22

https://hashnode.com/@SoniaRober22

https://coub.com/91d4228ed22dcdc6abe1

https://www.openstreetmap.org/user/SoniaRober22

https://www.zotero.org/soniarober22

https://www.tripadvisor.com/Profile/aliyaa732

https://www.4shared.com/u/sWnNHz8b/SoniaRober22.html

https://www.indiegogo.com/individuals/35383075

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۵۷:۴۶ توسط:بابک موضوع: نظرات (0)