ياد تو ياد تو .

ياد تو

متاورس چيست؟ آشنايي با دنياي متاورس؛ انقلاب تكنولوژي

متاورس چيست؟ آشنايي با دنياي متاورس؛ انقلاب تكنولوژي

متاورس چيست ؟ سوالي كه اين روزها ذهن همگان را درگير كرده است.

متاورس يك محيط مجازي آنلاين است. اين دنياي موازي مجازي، طيف وسيعي از عملكردها را نيز در خود جاي داده است.

اين دنياي مجازي از طريق هدست واقعيت مجازي، عينك‌هاي واقعيت افزوده و كنسول‌هاي بازي قابل دسترس است.

ايده متاورس

ايده متاورس براي اولين بار توسط نيل استيونسن نويسنده رمان Snow Crash در سال 1992 مطرح شد. در اين رمان متاورس يك فضاي مجازي و اينترنتي را در خود جاي داده است.

براي پاسخ به سوال متاورس چيست مي‌توان از تعريف فيسبوك كمك گرفت.

طبق گفته فيسبوك: متاورس دنيايي است كه در آن مي‌توانيد با افراد ديگر كه نمونه‌هاي مجازي آن‌ها هم در اين دنيا وجود دارد؛ تعامل داشته باشيد و زندگي كنيد.

متاورس چيست؟

s7_c1hz.jpg

 

دنياي متاورس تركيبي از فناوري‌هاي واقعيت مجازي و واقعيت افزوده و اينترنت است.

بسياري از افراد تصور مي‌كنند متاورس شبيه مواردي است كه در داستان‌هاي علمي تخيلي است. در حال حاضر هيچ كس به طور دقيق نمي‌داند كه دنياي Metaverse به چه شكل خواهد بود. اما بسياري از ويژگي‌هاي اصلي آن مشخص شده است. متاورس دنيايي فيزيكي و مجازي را در بر مي‌گيرد. همچنين بر يك اقتصاد كاملا كارآمد نيز متمركز است.

اين فناوري اين امكان را براي كاربران فراهم مي‌كند كه با سهولت نسبي در مكان‌هاي مختلف آن حركت كنند. همچنين از كالاهاي خريداري شده و آواتارهاي خود نگهداري كنند. در دنياي متاورس كاربران قادر خواهند بود با هزاران نفر ديگر، به صورت همزمان از مكاني به مكان ديگر بروند. همچنين در ادامه مي‌توانيم براي درك بهتر به بازي‌هايي مانند سيمز و سكند لايف اشاره كنيم. در اين بازي‌ها شما يك شخصيت مجازي را مي‌سازيد و كارهاي آن را كنترل مي‌كنيد. حال تفاوت اين بازي‌ها با دنياي متاورس اين است كه شما يك شخصيت مجازي را نمي‌سازيد بلكه خودتان به اين دنيا ورود مي‌كنيد و يك آواتار از شما وارد اين دنيا مي‌شود.

هركاري كه در اين دنيا انجام دهيد ديگر يك كاراكتر كد نويسي شده نيست، خود شما به كمك يك هدست و عينك وارد اين دنياي مجازي خواهيد شد. در دنياي موازي مجازي تقريبا هركاري كه در دنياي واقعي انجام مي‌دهيد؛ مي‌توانيد انجام دهيد.همچنين مي‌توانيد بسياري از كارهايي كه در واقعيت امكان انجام آن را نداريد؛ در دنياي متاورس بدون محدوديت انجام دهيد. به عنوان مثال مي‌توانيد ظاهر خود را به شكل مورد علاقه خودتان طراحي كنيد.

حتي مي‌توانيد با طراحي و ساز و كارهاي اعمال شده در متاروس كار كنيد و كسب درآمد كنيد. در اين دنيا مي‌توان زندگي رويايي كه در واقعيت به آن نرسيديد را آن‌جا تجربه كنيد.

اهميت متاورس

حتي اگر دنياي متاورس نتواند به آينده‌اي كه در سر دارد، دست يابد؛ مي‌تواند نحوه تعامل ما با دنياي ديجيتال را تحت تاثير قرار دهد. يك تجربه مجازي جمعي مي‌تواند فرصت‌هاي جديدي را براي توليدكنندگان محتوا، گيمرها و هنرمندان ايجاد كرد.

دنياي Metaverse مي‌تواند به يك صنعت تريليون دلاري تبديل شود. همچنين مي‌تواند محلي براي سرگرمي، تجارت و حتي محل كار باشد. اين فناوري به عنوان توسعه‌اي از اينترنت توصيف نمي‌شود؛ بلكه جايگزيني براي آن است كه با استفاده از فناوري بلاك چين و برنامه‌هاي غيرمتمركز ساخته مي‌شود.

مشكلات متاورس

اين دنيا براي واقعيت زيادي خوب است.

مشكلات متاورس چيست؟ اولين مشكل اين است كه تعاملات انساني كم مي‌شود و مانند  فيلم ماتريكس نمي‌توانيم انسان‌ها را از شخصيت‌هاي كامپيوتري  تشخيص دهيم.

مشكل بعدي عدم وجود قوانين است. قرار است كه يك دنياي مجازي ساخته شود كه تمامي قوانين از نو نوشته شود. مهم‌تر از همه توجه به اين موضوع است كه چه شركت‌هايي با چه اهدافي در اين دنياي موازي مجازي قصد سرمايه‌گذاري دارند. متاورس پروژه‌اي نيست كه يك شركت بتواند به تنهايي آن را عملي كند. زماني كه متوجه اين موضوع مي‌شويم كه فيسبوك روي چنين ايده‌اي سرمايه گذاري كرده است؛ اين سوال پيش مي‌آيد كه چه تضميني وجود دارد كه با تبليغات بي‌شمار در اين دنيا مواجه نشويم.

متاورس هنوز يك ايده است و كلي سوال بي‌جواب دارد.

اگر به دنياي ارز ديجيتال، متاورس و NFTعلاقه‌مند هستيد پيشنهاد مي‌كنيم به وبسايت ايران متا مراجعه كنيد. در ايران متا ما اخبار روز متاورس و ارزهاي ديجيتال را مورد بررسي قرار مي‌دهيم همچنين از هيچ خبر جديدي در اين حوزه بي‌اطلاع نخواهيد ماند.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۴:۰۷ توسط:بابك موضوع: نظرات (0)

محصولات شركت فورتي نت

هدف فورتي نت از ابتدا ارائه امنيت بالا، يكپارچه و با كارايي در زيرساخت فناوري اطلاعات بوده است. اين كمپاني امنيت شبكه و محتوا را با نرخ بالايي فراهم مي آورد. Security fabric كه سيستم يكپارچه فورتي نت مي باشد، با تركيبي از پردازنده هاي امنيتي، يك سيستم عامل بصري و هوش مصنوعي تشخيص خطرات مي باشد كه امنيت بهبوديافته، عملكرد استثنائي و كنترل مناسب تري را همراه با مديريت آسان تر فراهم مي كند. كمپاني فورتي نت متناسب با هر نوع نياز در حوزه امنيت شبكه، محصول اختصاصي مرتبط با آن نياز را ارائه داده است كه از جمله پركاربردترين آنها مي توان به FortiGate، FortiManager، FortiAnalyzer، FortiSandbox و FortiWeb اشاره نمود.

 

فايروالهاي فورتي گيت، فايروالهايي سطح بالا و با عملكرد بسيار عالي از سري محصولات تامين كننده امنيت شبكه شركت فورتي نت هستند. فايروالهاي فورتي گيت داراي گزينه هاي مختلفي براي نصب و راه اندازي هستند كه آنها را براي نيازهاي منحصر به فرد شما مناسب مي سازد. دستگاه هاي امنيت شبكه فورتي گيت يك پلتفرم واحد براي امنيت شبكه end-to-end با كارايي بالا فراهم مي اورند. فايروالهاي نسل بعدي براي محافظ از شبكه هاي داخلي، رايانش ابري، مراكز داده، براي محافظت از داده هاي انتقالي به اينترنت و يا اينترنت بهينه سازي شده اند.

 

پلتفرم فايروالهاي تجاري فورتي نت با نام فورتي گيت، در طيف گسترده اي از دسته بندي ها، متناسب با هر محيط در دسترس است تا مجموعه گسترده اي از عملكردهاي امنيتي و شبكه هاي نسل بعدي را ارائه دهد. محصولات تكميلي مي توانند با يك فورتي گيت تركيب شوند تا زيرساخت امنيتي end-to-end ساده و پايداري را با پوشش دادن ويژگي هاي زير فراهم آورند:

 

•           Network security

•           Multi-Cloud security

•           Web Application Security

•           Email security

•           Advanced Threat Protection

•           Secure Unified Access

•           Endpoint security

•           Management and Analytics

 

لايسنس فورتي نت

 

فايروالهاي فورتي گيت به صورت سخت افزار و يا به همراه لايسنس خريداري مي شوند. اصطلاح باندل بيانگر شاسي به همراه لايسنس آنلاين است. لايسنس آنلاين مي تواند به صورت يكساله، سه ساله يا پنج ساله خريداري شود. در صورت عدم تمايل براي خريد فايروال به صورت باندل يا شاسي و لايسنس آنلاين، به منظور استفاده از دستگاه مي بايست نسبت به تهيه لايسنس آفلاين اقدام نماييد. اما لايسنس هاي آفلاين شامل antispam و web filtering نيستند. لايسنس هاي آنلاين به صورت دلاري قيمت دهي و خريداري مي شوند و لايسنس اصلي پس از يك دوره سي روزه استفاده از trial از تاريخ سفارش گذاري، براي خريدار ارسال مي گردد. پرطرفدارترين مدلهاي فورتي گيت در بازار ايران عبارتند از 30E، 60E، 90E، 100E، 200E، 300D، 500D، 800D، 1000D و 1500D.

 

محصولات شركت فورتي نت:

 

•           فورتي واي فاي  FortiWiFi

•           فورتي گارد FortiGuard

•           فورتي اكسپلورر  FortiExplorer

•           فورتي او اس FortiOS

•           فورتي اناليزر FortiAnalyzer

•           فورتي منيجر FortiManager

•           فورتي سند باكس FortiSandbox

 

 FortiSandbox محصول ديگري از كمپاني فورتي گيت است كه با بررسي و شناسايي فايلهاي مخرب، اجازه ورود آنها به شبكه سازمان را نمي دهد. از آنجائيكه هر يك از راهكارهاي امنيتي به طور مستقل كار مي كنند، اين موضوع موجب به وجود آمدن شكافي بين لايه هاي مختلف امنيتي مي شود. Sandboxing روشي براي بستن شكافهاي امنيتي ارائه مي نمايد تا بتوانيد حملات جديدي كه تكنولوژي هاي امنيتي قبلي قادر به شناسايي آنها نبوده اند را شناسايي كنيد

 

فورتي وب (WAF) راهكاري چندلايه براي محافظت از برنامه هاي كاربردي تحت وب در برابر حملات شناخته شده و ناشناخته مي باشد. فورتي وب حملات مشخص شده در دسته بندي OWASP Top 10 را هم به طور كامل پوشش مي دهد. WAF فورتي وب تهديداتي كه در فورتي سندباكس شناسايي شده را بلاك مي نمايد. به عبارت ديگر، WAF يك نقطه امنيتي بين كاربر نهايي و يك برنامه وب ايجاد مي كند

 

FortiAnalyzer يك ابزار تجزيه و تحليل امنيتي NOC-SOC است كه با چشم انداز عملياتي ساخته شده است. اين ابزار به شما اجازه مي دهد لاگ دستگاه امنيتي فورتي گيت را به طور مركزي جمع آوري، آرشيو و تحليل نموده و گزارش ارائه مي نمايد. اين گزارش به شناسايي اينكه چه كسي چه تغييراتي را چه زمان و چرا ايجاد كرده است كمك مي كند.

 

دستگاه هاي FortiManager به شما اين امكان را مي دهند كه بتوانيد به طور متمركز دستگاه هاي شركت فورتي نت را با استفاده از يك پنل واحد مديريت كنيد. فورتي منيجر يك ابزار عملياتي NOC-SOC است كه با ديدگاه امنيتي ساخته شده است. با استفاده از ADOMs شما مي توانيد دستگاه هايتان را گروه بندي كرده و تنظيمات خود را به اين گروه ها اعمال نماييد كه در نتيجه بر روي تمامي دستگاه هايي كه در آن گروه قرار دارند، اعمال مي شود. فورتي منيجر از گروه دستگاه هاي مديريتي است كه به شما كمك مي كند سياست هاي خود و حتي به روز رساني و تنظيمات موردنظر را به صورت مركزي اعمال نماييد. فورتي منيجر با كم كردن تنظيمات اوليه دستگاه ها و ساده نمودن نگهداري و پشتيباني از آنها، موجب پايين آمدن هزينه ي تمام شده براي استفاده كنندگان مي شود. از جمله مزايا و كارايي هاي فورتي منيجر مي توان به موارد زير اشاره نمود:

 

-           فراهم نمودن تنظيمات مركزي آسان، ايجاد سياست گذاري و اجراي آنها، بروزرساني دستگاه ها و مانيتورينگ كل شبكه هاي فورتي نت.

-           توانايي مديريت تا 5000 دستگاه، Virtual Domain و تا 120000 فورتي كلاينت از طريق يك اينترفيس فورتي منيجر.

-           جداسازي مديريت پياده سازي هاي بزرگ با گروه بندي دستگاه ها.

-           كاهش بار مسئوليت مديريت و پايين آمدن هزينه نگهداري

-           مديريت آسان شبكه هاي پيچيده Mesh و شبكه هايي كه به صورت Star اين نام مجاز نمي باشد هستند.

-           يكپارچگي و سازگاري كامل با فورتي آنالايزر كه مي تواند به شما در جستجو، كشف و گزارش گيري كمك كرده و در تشخيص مسائل امنيتي مثمرثمر واقع شود.

 

آخرين نسخه از سيستم عامل امنيت شبكه ي فورتي نت، FortiOS 6.0 است. اين نسخه به منظور ارائه نظارت و كنترل بيشتر، عملكرد قوي تر و كارايي بهتر ، براي تشخيص سريع و حل مشكلات امنيتي Security Fabric ارائه شده است.  FortiOS 6.0 توانايي هاي Security Fabric را با حفاظت يكپارچه و اتوماتيك گسترش مي دهد. اين سيستم عامل با افزايش قابليت نظارت و كنترل از طريق Security Fabric باعث تقسيم بندي بهتر شده و از تهديداتي كه در شبكه شما ايجاد مي شود، جلوگيري مي نمايد

 

فايروال فورتي گيت در سال 2018 در طبقه بندي صورت گرفته توسط گارتنر، براي نهمين سال پياپي به عنوان رهبر جهاني در زمينه راهكارهاي بهبود امنيت سايبري و مديريت يكپارچه تهديد، شناخته شده است و به جرات مي توان گفت امن ترين فايروال موجود در بازار ايران است.

 

نيازمندي‌هاي هر شركت، سازمان يا موسسه از نظر امنيت شبكه متفاوت و متنوع است. در همين راستا، شركت رسيس علاوه بر ارائه راهكارهاي متعدد براساس نيازمندي هاي هر سازمان، از ابتداي ارزيابي تا استانداردسازي و در نهايت امن سازي و نگهداري در كنار سازمان‌ها خواهد بود. با توجه به اينكه براي انتخاب دستگاه فورتي نت متناسب با هر نوع شبكه مي بايست عوامل مختلفي همچون پهناي باند، اندازه شبكه، تعداد كاربران، محل قرارگيري ، نوع استفاده و ... را در نظر گرفت، از اين رو شما مي توانيد با بازديد از فروشگاه تجهيزات شبكه رسيس نسبت به بررسي محصولات اين برند اقدام نموده و جهت دريافت مشاوره رايگان با كارشناسان اين شركت تماس حاصل نماييد.

 

منبع خبر : آفتاب نيوز

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۲۴:۲۹ توسط:بابك موضوع: نظرات (0)